آقای تاج و تخت

سید محمد علی اسلامی شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 04:47
رامین جوادی، خبرسازترین آهنگساز این روزهاست
آقای تاج و تخت

امید صدیق ایمانی

یک لحظه چشمانتان را ببندید و خود را در دنیایی تصور کنید که صدایی وجود ندارد و همه جا را سکوت فرا گرفته است. چه اتفاقی می‌افتد؟ چند دقیقه می‌توانید این وضعیت را تحمل کنید؟ دنیای بدون صدا شاید از هر آخرالزمانی بدتر باشد و حتی تصور آن هم غیر قابل تحمل است. بسیاری از ما با آنچه صدا و موسیقی در اطرافمان پدید می‌آورند، عجین شده‌ایم و آنها را به عنوان قسمتی از روزمره خود پذیرفته‌ایم.

حکایت مدیا هم همین است؛ یعنی مخاطب آنقدر در محصول، حل می‌شود که به ارزش موسیقی پی نمی‌برد و آن را چنان که باید و شاید، درک نمی‌کند. به این دلیل، موسیقی متن و یا به عبارت تخصصی‌تر OSTها را جدا از محصول اصلی هم منتشر می‌کنند تا شنونده‌ها بدون تصویر، صرفا موسیقی را گوش دهند.

         

سینما یکی از جاهایی است که در آن، موسیقی نقشی کلیدی ایفا می‌کند. حتی اگر شنونده حرفه‌ای موسیقی هم نباشید، بعضی از فیلم‌ها و سریال‌ها را به واسطه تم‌هایشان می‌شناسید. به عنوان مثال، پدرخوانده و تم بی‌نظیرش، برای همیشه در یاد خواهند ماند. از این نظر، آهنگساز کار سختی به دوش می‌کشد و باید به طور دائم، مخاطب را با ضرباهنگ‌های به موقع، هوشیار نگه دارد.

این دیدگاه تا پیش از هانس زیمر چندان محکم دنبال نمی‌شد اما با ظهور این پدیده و تحولی که ایجاد کرد، نگاه بسیاری به موسیقی متن تغییر کرد و به این شکل، عصر جدیدی در آهنگسازی مدیا به وجود آمد. خوشبختانه زیمر تنها نبود و بسیاری از آهنگسازان، او را در این راه یاری کردند که در بین آنها اسامی بزرگی چون جیمز نیوتون هوارد، هری گرگسون ویلیامز، رامین جوادی و...دیده می‌شوند. با این حال رامین جوادی حکایتی دیگر داشت؛ کسی که از طرفی ریشه ایرانی دارد و از طرفی دیگر به خاطر آهنگسازی برای مهمترین فیلم‌ها و سریال‌های امریکایی به شهرتی فراتر از مرزهای امریکا رسید.

دستیاری که بر اوج هالیوود ایستاد

رامین جوادی در دویسبورگ آلمان متولد شد و از همان کودکی علاقه‌اش را به موسیقی نشان داد. جوادی پس از فارغ التحصیل شدن از کالج برکلی، نظر مثبت هانس زیمر را جلب کرد و در استودیوی «ریموت کنترل» (Remote Control) مشغول به کار شد. 

  
 

زیمر در آن دوران با جف ریفکین ارتباط داشت و ماجرای شکایت از یکدیگر هنوز مطرح نشده بود. جوادی کارش را به عنوان دستیار «کلاوس بدلت» (Klaus Badlet) آغاز کرد و به سرعت پله‌های ترقی را پیمود. کمی بعد، پروژه‌های بزرگ‌تر به آهنگساز جوان پیشنهاد شد و فیلم‌های بلاک باستر هالیوودی از راه رسیدند. جوادی ابتدا با نسخه‌ای از فیلم Blade به کارگردانی دیوید گویر کارش را به صورت مستقل آزاد کرد و از آن پس این همکاری در پروژه‌های مختلفی ادامه یافت اما جوادی هنوز راه درازی را تا شهرت در پیش داشت. موسیقی سریال «فرار از زندان» (Prison Break) اعتبار زیادی را برایش به همراه داشت و از این زمان به بعد، آثار بهتری را آهنگسازی کرد. 

با این حال در سال 2011 بود که شبکه HBO موسیقی متن سریال «بازی تاج و تخت» را به جوادی سفارش داد و شهرت او، خارج از مرزهای امریکا هم رفت. از این زمان به بعد، او هم در زمره آهنگسازان گران قیمت قرار گرفت که برای پروژهایشان از دستیارها و ارکستراتورهای بزرگ استفاده می‌کنند. سوال اینجاست که رامین جوادی چگونه به صنعت بازی مرتبط می‌شود؟

آوای چرخ دنده‌ها

  

رامین جوادی خیلی زود به صنعت بازی‌ها وارد شد اما نه به عنوان آهنگساز اصلی. او کارش را در سمت تکنسین صدا و آهنگساز کمکی با «سیستم شاک 2» (System Shock 2) آغاز کرد. همکاری موفق او و استودیوی Looking Glass منجر به ساخت نسخه دوم عنوان «دزد» (Thief) در سال 2000 شد. از این زمان به بعد، جوادی از دنیای بازی‌ها فاصله گرفت و خود را مشغول فیلم و سریال کرد. تجربه او در زمینه موسیقی متن پس از 10 سال به بازسازی «مدال افتخار» (Medal of Honor) منجر شد و با اینکه خود بازی چندان موفق نبود، اما موسیقی فوق العاده آن، به چشم آمد. تنها یک سال پس از این عنوان، پیشنهاد متفاوتی به او شد و تعدادی قطعه برای «جنون سرعت» (Need for Speed: Shift 2) ساخت که اگرچه محدود بودند اما کاملا با جو بازی همخوانی داشتند.

اگر از نسخه بعدی «مدال افتخار» - که به سرعت هم فراموش شد – بگذریم، به آهنگسازی برای قسمت چهارم از مجموعه «چرخ دنده‌های جنگ» (Gears of War 4) می‌رسیم. این قسمت بی‌شک نقطه عطف کارهای جوادی در صنعت بازی‌ها تلقی می‌شود؛ آهنگسازی که پله‌های موفقیت را به تدریج طی کرد و به مهره قابل اعتماد کارگردان‌ها تبدیل شد.

آینده از آن اوست!

جوادی تابحال برای فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های بسیاری آهنگسازی کرده است که هر کدام از نظر موسیقایی عملکردی قابل دفاع دارند. آهنگساز 42 ساله آلمانی – ایرانی اعتقاد بسیاری به موسیقی آکوستیک دارد و غالب آثارش را با سازهای زنده ضبط می‌کند. ریتم‌های بالا و نت‌های مقطع، اساس کارهای بلاک باستری او را تشکیل می‌دهند و آثارش را با دیگر آهنگسازان دیگر متمایز می‌کنند.

در سوی دیگر، آهنگسازی او برای تلویزیون حکایت دیگری دارد و ریتم‌های ترکیبی و نت‌های کشیده‌تر جایگزین الگوهای قبلی می‌شوند. برای بازی‌ها حکایت اندکی متفاوت می‌شود و سازهای الکترونیکی هم داخل می‌شوند تا استایل کاری او به فضای آثار زیمر نزدیک شود. به هر شکل این آهنگساز به خوبی تصویر را می‌شناسد و برای هر سکانس ایده‌های بکری دارد.

اینجا باید به نقش زیمر اشاره‌ای مجدد داشته باشیم؛ کسی که به خوبی جوادی را شناخت و بتدریج در پروژه‌های مختلف از او استفاده کرد. نسلی که زیمر پایه گذاری کرد، سال‌های سال بر مدیای غرب حکمرانی خواهند کرد و این موضوع شامل حال رامین جوادی هم می‌شود. به نظر می‌رسد که در آینده بیش از این، اسم جوادی را خواهیم شنید و اگر روزی او را در لیست کاندیداها و یا برندگان جایزه اسکار دیدیم، نباید تعجب کنیم زیرا آینده از آن اوست.


مطالب مشابه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /home/iartir/domains/baziart.ir/public_html/engine/modules/main.php(553) : eval()'d code on line 1