با ما همراه باشید

ترین ها

راز جعبه سیاه

معرفی بازی‌های جذابی که از شما یک کارآگاه مجازی می‌سازند


منتشر شده

راز جعبه سیاه

بازی‌های کارآگاهی زیر مجموعه‌ای از ژانر «ماجراجویی» است که طی آن کاربران باید با دقت محیط‌ها را گشته و سرنخ‌های مهم را از این طریق پیدا کنند. بازی‌های «ماجراجویی» به هیچ وجه آسان نیستند اما حداقل عناوین کارآگاهی هیجانی فراوان به این نوع بازی‌ها اضافه کرده و گیمر را راغب به ادامه آن می‌کنند. البته این بازی در عین دشواری بسیار در تقویت کردن  عملکرد ذهن وسرعت عمل تاثیرگذارند. در طول سال‌ها بازی‌های کارآگاهی فراوانی در اختیار مخاطبان قرار گرفتند که عمومشان موفق نبود و از آن تعداد محدود موفق هم بسیاری در فروش ضعیف ظاهر شدند. سه عنوانی که امروز معرفی می‌کنیم چه در بخش فروش و در چه بخش هنری عملکردی قابل توجهی از خود برجای گذاشتند. 



L. A. Noire 

سال عرضه: ۲۰۱۱

پلتفرم: ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳، رایانه‌های شخصی 

یکی از متفاوت‌ترین و در عین پرهزینه‌ترین بازی‌های تاریخ. «ال‌ای نوآر» نام بازی «اکشن/ماجرجویانه»‌ای است که در آن نقش کارآگاهی به نام «کول فلپس» را ایفا کنید که پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم در پلیس لس آنجلس مشغول به کار شده و باید به تعدادی پرونده مهم رسیدگی کند. در طول بازی فلپس ارتقا یافته و پرونده‌های مهم تری را حل و فصل می‌کند. به طور مثال در ابتدا باید پرونده‌های جنایی را حل کنید اما پس مدتی به قسمت آتش سوزی منتقل شده و می‌بایستی در ارتباط با تعدادی آتش سوزی مشکوک تحقیق کنید. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این عنوان، قسمت اعترافات است؛ جایی که باید با توجه به گفته‌های مته‌مان و حرکات صورت آن‌ها، گناه کار بودن یا بی‌گناهیشان را تشخیص دهید. 

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments 

سال عرضه: ۲۰۱۴

پلتفرم: ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، رایانه‌های شخصی

بدون شک بهترین بازی که تا به امروز داستان شرلوک هولمز را روایت کرده. «شرلوک هولمز: جنایات مکافات» جز معدود بازی‌هایی است که به خوبی حس کارآگاه بودن را به شما منتقل می‌کند. صحنه‌های جنایت با دقت تمام طراحی شده‌اند تا کاربران با چشمان ریز بین خود شواهد را پیدا کرده و یک تکه از پازل نهایی را حل کنند. از طرفی بازی به شدت وام دار سری تلویزیونی شرلوک هولمز است که بار‌ها از تلویزیون خودمان پخش شده. جنایات و مکافات در مجموع دارای ۶ پرونده متفاوت است که طی هر کدام از آن‌ها هولمز با چالشی متفاوت روبرو می‌شود. اما جالب‌ترین نکته بازی، وجود مکانیکی به نام Sherlock Vision است که به کاربران تازه وارد کمک می‌کند تا سرنخ‌های بیشتری جمع آوری کنند. به طور مثال اگر مدرکی در گوشه و کنار به دور از چشم شما مانده با فعال کردن این حالت می‌توانید آن را خیلی زود پیدا کنید. 

Blade Runner 

سال عرضه: ۱۹۹۷

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

بازی‌های اقتباسی بد هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود و بلید رانر جز معدود بازی‌هایی است که نه تنها بد نیست بلکه می‌توان آن را در زمره‌های شاهکارهای این صنعت قرار داد. اقتباسی آزاد از فیلم سینمایی «بلید رانر» که تمامی جزییات دنیای علمی تخیلی آن را به همراه دارد. در طول بازی نقش بلید رانری (افرادی که مسئول شکار هوش مصنوعی‌های شبیه به انسان را دارند) به نام ری مک کوی قرار می‌گیرید که باید گروهی از هوش مصنوعی‌ها را دستگیر کند. برای بدستن آوردن مکان زندگی آن‌ها و حل کردن پرونده با افراد متقاوتی گفتگو و کرده و پازل‌های جالبی را حل می‌کنید. جذابیت عمده بازی محل اتفاقات آن است، شهری بارانی و شلوغ که تکنولوژی در همه جای آن رسوخ کرده. بد نیست بدانید که «بلید رانر» یکی از آخرین بازی‌های استودیو مشهور «وست وود» بوده.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس خوانده نمی شود

تیتر یک / از چهار گوشه جهان

کتاب‌هایی که وارد دنیای پیکسل‌ها شدند

معرفی کتاب‌های مشهوری که به بازی‌هایی بزرگ مبدل شدند


منتشر شده

توسط

karimi

تجربه ثابت کرده فیلم‌های سینمایی معمولا نمی‌توانند به منابع خوبی برای ساخت بازی‌های جذاب تبدیل شوند. از The Chronicles of Riddick و یکی دو عنوان دیگر فاکتور بگیریم ، بازی‌های اقتباسی - بر اساس فیلم - همیشه محکوم به شکست بوده‌اند ؛ آن‌هم شکست‌های عظیم و خجالت آور. شاید مشکل تصویرسازی باشد ، وقتی مخاطب تصویر قهرمان محبوبش را روی پرده نقره‌ای دیده ؛ میل و علاقه‌اش برای تکرار همان تجربه در یک مدیا یا به بیان بهتر ابزار رسانه دیگر ، به کمترین میزان ممکن می‌رسد. رمان اما روی دیگر این سکه است ، زیرا خواننده تمام مدت مجبور بوده که با استفاده از کلمات ، قهرمان و دنیای آن را در ذهنش به تصویر بکشد. خوشخبتانه در بازی علاوه بر تصویرسازی ، کنترل شخصیت اصلی هم بر عهده گیمر است. اینجاست که گیمر می‌شود نویسنده ، می‌شود شخصیت اصلی و از همه مهم‌تر می‌شود خالق. شاید به همین دلیل است که معمولاً اقتباس‌های داستانی با استقبال گرمی از جانب بازیبازها روبرو شده‌اند. در این مطلب می‌پردازیم به عملکرد 4 اقتباس بزرگ داستانی که در عالم گیم و بین گیمرها  هم به شهرتی عظیم دست پیدا کردند. 

The Witcher



این روزها دیگر همه The Witcher را می‌شناسند. بهترین اثر اکشن/نقش‌آفرینی دهه اخیر که از خاکسترهای این ژانر نسبتاً فراموش شده قیام کرد و به بازی مبدل شد که همه گیمرها از آن به نیکی یاد می‌کنند. بااین‌حال برعکس تصور بعضی از مخاطبان Witcher نه یک اثر کاملاً اورجینال ، بلکه اقتباسی قدرتمند از مجموعه داستانی غنی است. سری داستان Witcher ابتدا در یکی از مجلات فانتزی مشهور لهستان منتشر شد و پس از استقبال خوب مخاطبان ، آندری ساپاکوفسکی نویسنده آن را بر این امر داشت که مجموعه فانتزی خود را از دنیای ویچر و شخصیت گرلت خلق کند. محبوبیت بالای این سری در لهستان سبب شد تا استودیو سی دی پراژکت در اولین گام خود اقتباسی از این مجموعه داستان را برای گیمرها تهیه کند. Witcher با استقبال خوب کاربران رایانه‌های شخصی روبرو شد طوری که Atari به لطف آن توانست در روزهای سختش به سوددهی برسد. فروش بالای Witcher کافی بود تا سی دی پراژکت روز به روز گسترده شود ، پیشرفتی که باعرضه دو قسمت بعدی به اوج خود رسید. قسمت سوم ویچر از منظر بسیاری از گیمرهای شیفته عناوین RPG ، بهترین نماینده این ژانر طی دهه‌ گذشته است.

 جالب است بدانید که ساپاکوفسکی با مبلغ بسیار کمی تمامی حقوق Witcher را به استودیو CD Projekt Red واگذار کرد و حتی پیشنهاد مدیر این استودیو برای داشتن سهمی از فروشی کلی این سری را رد کرد. ساپاکوفسکی چند سال پیش اعتراف کرد که این بزرگترین اشتباه دوران کاری‌اش بوده است. 

Dante's Inferno

نیازی به گزافه‌گویی نیست ؛ عموم مخاطبان با کمدی الهی (Divine Comedy) آشنا هستند. سه‌گانه مشهوری که حتی در کتاب‌های درسی هم ردپایش دیده می‌شود. دانته نخستین نویسنده‌ای بود که تصویری به‌شدت واقعی از جهنم - شبیه به آن چیزی که در ادیان مختلف از آن یاد می‌شود - ترسیم کرد. نقاشی‌های دهشتناک نسخه جهنم دانته مزید علت شد تا بسیاری از مردم طی سال‌ها ، با کمدی الهی آشنا شوند. البته در کتاب ، دانته تنها مسافری بود که با کمک ورجیل از جهنم و دوزخ و بهشت دیدار کرد ؛ در حالی که بازی Dante's Inferno ، محصول سال 2010 شرکت EA ، او را در قامت یک جنگجو قرار داد. هدف اصلی این شرکت ، رقابت با اثر مشهور سونی ، God of War بود و آنها قصد داشتند از این طریق سونی را به چالش بکشند ؛ هرچند باوجود تبلیغات گسترده همچون پخش تریلر بازی در فینال مسابقات فوتبال آمریکایی ، Dante's Infernoنتوانست آن‌طور که بایدوشاید باب میل دوستداران عناوین هک و اسلش باشد. 

بااین‌حال سازندگان طی تلاشی تحسین‌برانگیز دقیقاً تصاویر کتاب و توصیف دانته از طبقات مختلف جهنم را به تصویر کشیدند و همین عاملی شد تا تاثیر مبارزات نه‌چندان جذاب و گرافیک ضعیف تکنیکی بازی به پایین‌ترین میزان ممکن برسد. 

American McGee's Alice



شاید (American McGee's Alice) «آمریکن مکگی تقدیم  می‌کند : آلیس » یک اقتباس وفادار نباشد ؛ اما از منظر طراحی بصری و ساختار گیم پلی ، بدون شک یکی از بهترین عناوین تاریخ است. مکگی که پیش‌تر به‌عنوان طراح در id فعالیت کرده و با خشونت رایج در بازی‌ها بیگانه نبود ، آلیس را از دنیای فانتزی خود دور کرده و او را به جهانی گوتیک مانند آورد که ترس و سیاهی در  آن موج می‌زد. شاید هیچ توصیفی بهتر از این نباشد که Aliceمکگی را به آثار تیم برتون تشبیه کنیم :  جهانی به همان اندازه بیگانه و همان‌قدر عجیب و نادر. آلیسی که مکگی به ما نشان می‌دهد بدون شک ترسناک‌ترین اقتباسی است که از روی کتاب مشهور لوییس کارول (Lewis Carroll) صورت گرفته. آن دنیای کودکانه جای خود را به جهانی داده که در آن موجودات کوچک به‌جای کمک ، یکدیگر را به بدترین شکل ممکن سلاخی می‌کنند ؛ دنیایی که پس از مرگ خانواده آلیس ، درگیر جنون او شده. افسوس که دنباله این بازی نتوانست آن‌طور که بایدوشاید مخاطبان را راضی نگاه دارد.

 البته مکگی دراین‌بین بیشتر تقصیر را داشت زیرا او سال‌هاست که هیچ شباهتی به آن سازنده خوش‌نام و متفاوت هنر هشتم ندارد. بااین‌حال فراموش نکنیم که آلیس قصه ما ، جز اولین شخصیت‌هایی بود که مخاطبان را با ترس روان‌شناسانه آشنا کرد. 

Metro 2033

دیمیتری گلوخوفسکی (Dmitry Glukhovsky) وقتی کار نوشتن رمان Metro 2033)مترو 2033) را شروع کرد که تنها 18 سال سن داشت. این جوان خوش‌فکر روسی با قرار دادن این داستان در سایتش ، آن‌هم به‌صورت رایگان ، یک‌شبه ره صدساله را پیمود طوری که تا به امروز چندین میلیون نفر در سرتاسر جهان رمانش را مطالعه کرده‌اند. گلوخوفسکی که خود را گیمر می‌خواند ، در سال 2008 با استودیو اوکراینی 4A Games برای ساخت بازی Metro 2033 وارد مذاکره شد. اعضای این استودیو که پیش‌تر با الهام از واقعه چرنوبیل و فیلم استالکر (Stalker) آندری تارکوفسکی بازی Stalker را روانه بازار کرده بودند ؛ به‌خوبی از پس وظیفه سختشان برآمدند - 4A Games را تعدادی از اعضای اسبق استودیو GSC Game World تشکیل دادند - Metro 2033 با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شد و به فاصله سه سال دنباله‌اش هم روانه بازار شد و حالا هم که دوستداران این سری بی صبرانه چشم‌انتظار قسمت سوم این سری با نام Metro Exodus. همان‌طور که از نام این بازی برمی‌آید ، داستان آن در سال 2033 به وقوع می‌پیوندد ، 20 سال پس‌ازآنکه نیرویی ناشناس ، یک بمب اتمی را در مسکو رها می‌کند. 

پس از انفجار بیشتر جمعیت پایتخت روسیه کشته‌شده و بازمانده‌ها هم برای دوری از پرتوهای رادیواکتیو به متروهای این شهر پناه می‌برند. فضاسازی بی‌نظیر و سیستم گیم پلی که کاملاً بر اساس داستان بناشده بود ، نه‌فقط Metro 2033 را به اقتباسی وفادار تبدیل کرد بلکه نام آن را نیز در تالار بازی‌های مشهور هنر هشتم به ثبت رساند. 


ادامه مطلب

تریلر

تریلر رونمایی از Battlefield 5

منتشر شده

توسط

admin

ادامه مطلب

خبر یک / اخبار

پروژه Darksiders Legion معرفی شد

منتشر شده

توسط

danial

کمپانی THQ Nordicاز پروژه Darksiders Legion رونمایی کرد ؛ پروژه مختص محیطی مجازی که برای گردهمایی و گفت و گوی طرفداران این سری است. پروژه Darksiders Legion قرار است به عنوان یک فضای اجتماعی (Community Hub) برای طرفداران سری مورد استفاده قرار گیرد.

گیمرها و دوستداران سری دارک سایدرز می‌توانند در این محیط مجازی به گفت و گو درباره این سری پرداخته و علاوه بر انتشار راهنمای ویدئویی برای بازی، آثار هنری (از فن آرت تا قطعه‌های موسیقی که خودشان برای بازی ساخته‌اند) سری Darksiders را که خود طراحی کرده‌اند با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. برهمین اساس دست اندرکاران این پروژه از آن به عنوان «پناهگاه خلاقیت» یاد می‌کنند. 

وظیفه معرفی سراسری و تبلیغات این پروژه هم برعهده 9 هنرمند (Cosplayer) - لباس پوشیدن به هدف شبیه شدن به کاراکتر و شخصیت های خاص- از سراسر جهان است. آن‌ها با شبیه کردن خود به قهرمانان و کاراکترهای سری Darksiders، قرار است در نمایشگا‌ه‌ها و کنفرانس‌های جهانی مرتبط با گیمینگ حضور یابند تا گیمرها بیش از پیش با داستان و فضای این سری آشنا شوند. ماموریت این نه هنرمند در نمایشگاه گیمزکام آلمان آغاز خواهد شد.

بازی Darksiders 3قرار است اواخر سال جاری میلادی برای PS4،XboxOne وPC عرضه شود.



ادامه مطلب
تبلیغات


آپارات