با ما همراه باشید

تیتر یک / تیتر یک

آینده در گذشته

معرفی بازی‌هایی که از زمان خود جلوتر بودند

منتشر شده

آینده در گذشته

اگر بازیسازان مشهور دنیا به وعده‌های بزرگ خود عمل کنند ، گیمرها می‌توانند به لمس آینده در حال حاضر امیدوار باشند. قرار نیست آنها در هیپنوتیزم و خواب مصنوعی، رویای آینده را ببینید. این بار قرار است از دریچه ی بازی‌های کامپیوتری به این دنیای جذاب قدم بگذارید. در دنیایی که هر روز خبر از یک پیشرفت علمی و صنعتی در آن مخابره می شود، خبر ساخت یک موتور گرافیکی که بتواند دروازه های جدید به سوی دنیای گیمینگ بگشاید، به هیچ عنوان غیر قابل تصور نیست. گرافیک هایی که به راحتی قابل تمایز از واقعیت نیستند و یا بهتر از آن شخصیت های فرعی و شخصیت های غیرقابل بازی که صاحب تفکر و کاراکتر منحصر به فرد خود هستند ؛ همه و همه در آینده نه چندان دور قابل دسترسی خواهند بود. سال 2016 یکی از سال های امید بخش برای پیشرفت چشمگیر صنعت گیمینگ است. با این حال انتظارات ما نیز بالا است و هر بازی ای را نمی توانیم به عنوان یک عنوان زیبا و جذاب بپذیریم.به بهانه پیشرفت تکنولوژی ساخت بازی، این بار قصد داریم به معرفی پنج عنوانی بپردازیم که در زمان عرضه، سال ها از دوران خود جلوتر بودند و توانستند نام خود را در دنیای بازی های کامپیوتری جاودانه سازند. 

 Shenmue

Shenmue یکی از عناوین زیبا و جذابی بود که با وجود جلو بودن از زمان خود، تا حد زیادی قربانی زمان عرضه نامناسب و پلتفرم شکست خورده ی خود شد. Shenmue در زمانی که کنسول دریم کست نفس های آخر خود را می کشید به بازار عرضه شد و جوانمرگی این کنسول موجب شد شاهکاری به نام Shenmue مورد توجه گیمرها قرار نگیرد. بدون شک می توان گفت Shenmue اولین عنوانی بود که در آن می توانستید کمد لباس های خود را باز کنید، تمام کلید های برق کارآیی داشتند و می توانستید از هر کدام برای روشن و خاموش کردن چراغ ها بهره بگیرید. از همه مهمتر شخصیت های فرعی هر کدام صاحب کاراکتر منحصر بفرد بودند و علایق خاص و برنامه روزانه مخصوص به خود را داشتند. از سوی دیگر Shenmue یکی از اولین بازی هایی بود که از چرخه آب و هوا استفاده می کرد. در نهایت می توان آن را بازی ای دانست که سال ها از دوران خود جلوتر بود.

System Shock 2



بسیاری از گیمرهای جدید تصور می کنند تنها در رپچر و شهر کلمبیا می توان زیبا ترین داستان سرایی را در کنار المان های اکشن یافت، با این حال کمتر گیمری از این موضوع آگاهی دارد که بازی System Shock 2 به نوعی پدرخوانده ی تمامی قسمت های بایوشاک محسوب می شود. System Shock 2 چه از لحاظ داستان سرایی و چه در زمینه گیم پلی، هیچ سنخیتی با دوران خود نداشت. داستان در System Shock 2 خیلی صاف و پوست کنده در اختیار بازیکنان قرار نمی گرفت. گیمرها باید خود به دنبال کشف رموز بازی می رفتند و این امر با گشت و گذار در محیط بازی، صحبت با کاراکتر های مختلف، گوش کردن به نوار های صوتی و خواندن متون مختلف گنجانده شده در بازی میسر می شد. شاید الان فکر کنید سازندگان چنان کار بزرگی انجام نداده اند، اما گیمرهایی که این بازی را در زمان عرضه تجربه کردند، به خوبی می دانند که در آن دوران هیچ بازی ای از چنین قابلیتی بهره نمی برد و System Shock 2 به نوعی پایه گذار این نوع از گیم پلی بود. علاوه بر تمام این مسائل، System Shock 2 یکی از نخستین عناوینی بود که المان های اکشن را با نقش آفرینی ترکیب، و معجونی بسیار خوش ساخت در اختیار گیمر ها قرار داد.

Phantasy Star Online

دریم کست، یکی از بدشانس ترین کنسول های تاریخ بود. امروز که به دوران فرمانروایی این کنسول نگاه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که بازی های انحصاری این کنسول، پایه گذار بسیاری از سنت ها و سبک ها در دنیای بازی های کامپیوتری هستند. در آن هنگامی که کاربران کنسول ها مجبور بودند تمامی بازی ها را به تنهایی انجام دهند، دریم کست رویای هزاران دوستدار سبک نقش آفرینی را بدل به واقعیت کرد. زمانی که سرویس های پی اس ان و ایکس باکس لایو پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، سگا شبکه ی «سگانت» را راه اندازی کرد. کاربران با استفاده از اینترنت های نه چندان پرسرعت آن زمان می توانستند با یکدیگر آشنا شوند و پس از آن در بازی Phantasy Star Online به شکار موجودات فضایی بپردازند. سرور های Phantasy Star Online به شبکه سگانت متصل بود و کاربران بدون کمترین مشکلی می توانستند با یکدیگر به بازی و گفت و گو بپردازند. 

Half Life 2


بازی هاف لایف 2  یکیاز مشهورترین بازی های اکشن اول شخص است که در زمان عرضه، چه از لحاظ گرافیکی و چه در زمینه داستان سرایی چندین پله از بازی های هم دوران خود بالا تر بود. بازی بر پایه موتور سورس ساخته شده بود و سازندگان دست بازی برای طراحی انیمیشن ها و فیزیک باور پذیر داشتند. در همین حال Half Life 2 یکی از معدود بازی هایی بود که فاقد هر گونه کات سین بود و تمامی وقایع داستان در طول گیم پلی و بدون هیچ گونه وقفه ای روایت می‌شدند. حتی تفنگ های موجود در این بازی نیز در تاریخ ماندگار شدند. کمتر گیمری را می توان یافت که با دیلم قرمزو اسلحه جاذبه Half Life 2 ناآشنا باشد. اسلحه جاذبه در این بازی به تنهایی فیزیک را به سخره گرفت و منبع الهام بسیاری از بازی هایی شد که پس از Half Life 2 پا به عرصه وجود گذاشتند. سالهاست که طرفداران این بازی منتظر خبر ساخت اپیزود سوم ان هستند و اعلام این خبر می تواند مانند یک بمب در فضای مجازی عمل کند.

Jet Set Radio


سه عنوان از پنج بازی حاضر در این لیست، عناوین انحصاری کنسول دریم کست هستند. چیزی نمی توان گفت، جز این که دریم کست مهد ذوق، داستان سرایی و خلاقیت بود. Jet Set Radio به قدری زیبا وجذاب بود که به هیچ عنوان قابل باور نبود. امکان نداشت مهمانی ای بدون انجام این بازی صورت بگیرد.گرافیک سل شید این بازی و رنگ های زنده ای که در آن به کار رفته بودند، تاکنون در هیچ بازی دیگری دیده نشده بودند. حتی امروز نیز موسیقی متن این بازی می تواند افراد زیادی را برای ساعت ها در خود غرق سازد. شخصیت های بازی نیز به زیبایی هر چه تمام تر و درست همانند کاراکترهای انیمیشن ها طراحی شده بودند که باعث می شد هر گیمری در ثانیه نخست عاشقشان شود. 


ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس خوانده نمی شود

از چهار گوشه جهان

مولتی‌پلیر ؛ آفت یا موهبت ؟

آیا بازی‌های چندنفره در حال بلعیدن صنعت بازی هستند ؟

منتشر شده

توسط

danial

وقتی به آمار کاربران بازی‌های شوتر اول شخص و بخش چند نفره‌ آن‌ها نگاه می‌اندازیم، به راحتی متوجه می‌شویم که بازی‌های شوتر اول شخص داستان محور هیچ گاه تا این اندازه در معرض سقوط و انقراض نبوده‌اند. با گسترش اینترنت و پدیده‌ای به نام Loot Box، هر روز سازندگان بیشتری ترغیب می‌شوند که بیخیال داستان و سناریو شده و تنها به ساخت یک شوتر چند نفره بسنده کنند و یا این که با طراحی یک بخش داستانی آبکی، سروته قضیه را هم آورده و ادعا کنند بازیشان صاحب بخش داستانی و چند نفره پرعمق و درگیر کننده است. برای خالی نبودن عریضه هم چندین پایان برای بازی خود دست و پا کنند. به عنوان مثال در پایان اول شاهد قطع شدن پای کاراکتر خواهیم بود و در پایان دوم قطع شدن دستان کاراکتر ! شوخی را که کنار بگذاریم  ، عرضه و موفقیت عنوانی مانند Destiny  به خوبی گویای این موضوع است. وقتی کمپانیActivision  عنوانی ناقص از نظر داستانی را به بازار عرضه می‌کند و حتی با وجود نمرات نسبتا پایین منتقدان، گیمرهای زیادی علاوه بر نسخه اصلی، تمامی بسته‌های الحاقی آن را خریداری می‌نمایند. تاحدودی روشن است که سازندگان در چه صورتی قادر به درآمدزایی هنگفت هستند. کیفیت مراحل داستانی در Destiny به نسبت شوترهای کلاسیک دست کمی از فاجعه نداشتند و تقریبا تمامی بازیکنان ترجیح می‌دهند از تیراندازی بی‌نظیر و Raidهایی که در گوشه و کنار نقشه وجود دارند، در کنار دوستان و دیگر بازیکنان لذت ببرند.

بخش‌های اضافه

یکی دیگر از مشکلات اساسی Destiny موضوع جوایزی (Loot)  است که پس از پایان هر مرحله یا کشتن باس‌ها به بازیکنان تعلق می‌گیرد. این جوایز به قدری احمقانه و ناچیز هستند که بازیکنان ناخواسته جذب خرید Loot  Box  از فروشگاه‌های بازی می‌شوند. در حالی که گنجاندن این جایزه‌های پولی در بخش چندنفره کاری بس آسان است، در بخش داستانی به همین راحتی نمی‌توان آن‌ها را افزود. لذا بسیاری از سازندگان به هرنحوی تلاش می‌کنند یک بخش چندنفره هم به بازی بیافزایند تا از هیچ فرصت درآمدزایی غافل نشوند. یکی از خنده‌دار ترین نمونه‌ها، بازی Dragon Age:Inqusition  است که سازندگان برای آن بخش چند نفره هم ساخته بودند. بخش چنده نفره‌ای که پس از دقایقی تجربه با آن خداحافظی می‌کردید. با این حال EA  به این بخش هم رحم نکرده بود و پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای قدرتمند ساختن کاراکترها تعبیه کرده بود و حتی از این راه پول نسبتا خوبی به جیب زد.

در سوی دیگر عنوانی مانند Overwatch با تمام جذابیت‌هایی که دارد و نمی‌توان منکر آن‌ها شد، فاقد بخش داستانی است و سازندگان ترجیح داده‌اند داستان بازی و سرگذشت هرکدام از کاراکترها را از طریق کمیک و انیمشین روایت کنند. هیچ شکی نیست که Blizzard به بهترین شکل ممکن از پس کار خود برآمده و در شایستگی این عنوان در دریافت جایزه بهترین بازی سال هم نمی‌توان تردید کرد.با این حال هر استودیویی بلیزارد  نیست که با دقت و مهارت تمام بازی بسازد. کمپانی‌های تشنه پول مانند اکتیویژن و Ubisoft از هیچ فرصتی برای پول درآوردن غافل نمی‌شوند و احتمال این که تلاش کنند در آینده بیش از پیش بازی‌های این چنینی بسازند بسیار بالاست. بازی‌هایی که ساخت آن‌ها تنها موجب ضربه خوردن عناوین داستان محور می‌گردد.

Bethesda ، پرچمدار شوترهای تک‌نفره

خوشبختانه هنوز هم ناشرانی هستند که سعی در راضی کردن دوستداران بازی‌های تک نفره هستند ؛ ناشرانی مثل Bethesda که حتی حاضر نشد بخش چند نفره را به Wolfenestein 2 اضافه کند تا مبادا کیفیت بازی کاهش پیدا کند.اگر بگوییم تنها Bethesda  تنها ناشری بوده که در طول این سال‌ها برای ساخت بخش‌های چندنفره و آنلاین به قیمت نابودی بازی‌های خود تحریک نشده، بیراه نگفته‌ایم. حتی اکنون که در سال 2017 به  سر می‌بریم و دسترسی به اینترنت پرسرعت در بیشتر خانه‌ها مهیا است، بازهم بتسدا ترجیح می‌دهد تمام هزینه و وقت خود را صرف پرورش بخش داستانی و گیم پلی کند و ساخت نسخه آنلاین Elder Scrolls  را به استودیو Online Zenimax بسپارد. با این که حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه با پرداخت‌های درون برنامه‌ای این بازی وجود دارد، بتسدا ترجیح داده عناوین اصلی خود را بدون بخش چند نفره بسازد تا این که با گنجاندن یک بخش چندنفره و فروش Loot Box به بازیکنان درآمدزایی کند. آن هم با وجود این‌که سری  Wolfenestein از پتانسیل بالایی برای ساخت بخش چند نفره برای گیمرهای نسل جدید برخوردار است.

حذف آرام بخش داستانی و تک نفره از بازی‌های شوتر تنها نکته نگران کننده در صنعت بازی نیست و موضوع دیگری که کل این صنعت را تهدید می‌کند. پدیده‌ای به نام Loot Box  یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. به این صورت که بازی به قدری در اهدای جوایز و آزاد کردن تجهیزات جدید برای بازیکنان خساست به خرج می‌دهد که آن‌ها ترجیح می‌دهند با پرداخت پول واقعی راه خود را برای پایان رساندن داستان یا غلبه بر دوستان در بخش چند نفره هموار کنند. این پول می‌تواند برای خرید ارتش ارک  در Shadow of War هزینه شود و یا برای دستیابی به رنگ اسلحه در Counter Strike.

مرحله خطرناک

آخرین باری که سری Battlefield  یا Call of Duty را برای بخش داستانی خریداری کردید چند سال پیش بود؟ سال‌ها از عرضه Bad Company  و ModernWarfare با داستان‌های جذابشان می‌گذرد. EA  و  Activision  در طول این چند سال ترجیح دادند بیش از هرچیز بربخش چند نفره این عناوین تمرکز کنند تا پرورش بخش های داستانی به یاد ماندنی. این رویه موجب شد تا کمپانی Ubisoft نیز به ساخت بازی‌های تمام آنلاین مانند Divisionروی بیاورد. عنوانی که کسی برای بخش داستانی‌اش تره هم خرد نمی‌کند. Rainbow Six:Siege نیز از همین فرمول پیروی کرد و سازندگان ترجیح دادند تمام تمرکز خود را معطوف بخش آنلاین آن کنند . بخش داستانی عملا از بازی حذف شود. آن هم با وجودی که قبل از Siege قرار بر ساخت Rainbow Six: Patriots بود که عنوانی داستان محور محسوب می‌شد.

در نهایت باید گفت صنعت بازی در مرحله خطرناکی قرار دارد و سود هنگفتی که کمپانی‌ها از بازی‌هایی مانند Destiny، Elder scrolls:online و  R6:Siege به دست آوردند. ممکن است بدعت جدیدی را پایه گذاری کند که نه تنها موجب نابودی آرام شوترهای داستان محور شود، بلکه سازندگان را تشویق به ساخت و عرضه عناوین ناقص کند. نواقصی که تنها با پرداخت‌های درون برنامه‌ای و خرید بسته‌های الحاقی قابل جبران خواهند بود.



ادامه مطلب

تریلر

تریلر رونمایی Fallout 76

منتشر شده

توسط

admin

ادامه مطلب

خبر یک / اخبار

سگا به زودی توستر Sonic را عرضه می‌کند

پای خارپشت آبی به سر میز صبحانه باز شد 

منتشر شده

توسط

danial

سگا یکی از دیوانه‌وارترین تئوری‌ها و آرزوهای طرفداران سری سونیک (Sonic) را به واقعیت بدل کرد. 

تصور کنید دستگاه تستی (Toaster)  خریداری کرده‌اید که چهره سونیک را در پشت نان‌هایتان تست می‌کند. چه کسی عاشق چنین نانی نمی‌شود؟ با این که این ایده خیلی رویایی و دور از ذهن به نظر می‌رسد، کمپانی سگا ساخت و عرضه آن را تایید کرده است.

کمپانی سگا قصد داشت در صورت رسیدن سفارشات برای ساخت این دستگاه تست، اقدام به ساخت آن کند. اکنون که آمار پیش خرید از هزار گذشته، این شرکت اعلام کرد قیمت هرکدام از این توسترها 35 دلار است و از روز 1 اکتبر (9 مهر) به دست مشتریان خواهند رسید.

عکس‌هایی که از نحوه کار این دستگاه منتشر شده به گونه‌ای است که گویی چهره سونیک روی نان سوزانده می‌شود و دوستداران خارپشت آبی می‌توانند هر صبح با چهره سونیک پشت نان ، صبحانه میل می‌کنند. 

ادامه مطلب
تبلیغات


آپارات