با ما همراه باشید

تیتر یک / پیش نمایش

پیش نمایش بازی The Sinking City

کابوس بارانی لاوکرفت

منتشر شده

پیش نمایش بازی The Sinking City

انسان‌ها در واقعیت نمی‌توانند بسیاری از آرزوهایشان را به بار بنشانند و به همین دلیل رویاپردازی می‌کنند تا در یک دنیای خیالی، قهرمان باشند. با این حال گاهی پیش می‌آید که از دل همین رویاها، کابوس‌های عجیب و غریبی به وجود می‌آیند و از اینجا ذهن خیال پرداز، سناریوهای جالبی را پدید می‌آورد. حال تصور کنید که در مغز یک نویسنده رمان‌های ترسناک چه می‌گذرد؟ او چه چیزهایی را می‌بیند که قسمتی از آن را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد؟

اینها سوالاتی هستند که بسیاری از ما می‌خواهیم از استفن کینگ، کلایو بارکر و حتی اچ. پی. لاوکرفت بپرسیم؛ نویسندگانی که با قلم بی بدیل خود، خواننده را وارد کابوس‌های پیچیده کرده‌اند. پس از گذشت بیش از 80 سال از مرگ لاوکرفت، هنوز هم سینماگران و بازیسازان نسبت به آثار او اظهار علاقه می‌کنند و می‌خواهند دنیایی مشابه با آنها را بسازند. آخرین تیمی که هوس کرده تا پا در کفش این ادیب امریکایی بگذارد، Frogwares نام دارد که پیش‌تر با مجموعه بازی‌های شرلوک هولمز به شهرت رسیده بود.

حال زمان آن رسیده تا باهم به شهری قدم بگذاریم که هر گوشه آن پر از خاطرات ناگفته‌ای است که به شکل یک کابوس درآمده‌اند.

مرد بارانی

درباره داستان Sinking City هنوز اطلاعات زیادی وجود ندارد و سازندگان صرفا به توضیح چند کلمه‌ای از آن بسنده کرده‌اند. گیمر در نقش یک کاراگاه مامور می‌شود تا با رفتن به شهر خیالی اوکمونت، پرده از رازی قدیمی بردارد. از اینجا به بعد کنترل شخصیت اصلی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد تا با گشت و گذار در محیط و پیدا کردن سرنخ‌ها به هدف نزدیکتر شود.

تا اینجای کار نمی‌توان Sinking City را یک اثر متفاوت شناخت اما معرفی المان‌های گیم پلی نظرها را به سمت خود بازمی‌گرداند. سازندگان، بازی خود را در سبک ادونچر معرفی کرده‌اند پس نباید انتظار مبارزات نفس گیر و پیچیده را از چنین عنوانی داشته باشیم. تیم توسعه دهنده پیش‌تر سابقه ساخت مجموعه شرلوک هولمز را داشته و طبیعی است که بار ماجراجویانه به نسبت اکشن بیشتر باشد. بازی به سه بخش کلی مبارزات، گشت و گذار و سکانس‌های ترسناک تقسیم می‌شود که می‌تواند در صورت پیاده سازی صحیح، مخاطب را تا مدت‌ها سرگرم کند.  در ادامه به تفصیل هریک از این بخش‌ها را توضیح خواهیم داد

شمشیر دولبه

بیشترین وقت بازیکن در طول بازی به پیدا کردن اطلاعات و تعامل با مردم شهر اختصاص خواهد داشت؛ جایی که تیم سازنده قبلا مهارتش را در پیاده سازی چنین مکانیزمی نشان داده بود. اگر یادتان باشد در نسخه‌های اخیر شرلوک هولمز، شخصیت اصلی مدام در طول شهر تردد می‌کرد تا بتواند از یک شخص به خصوص سرنخ به دست آورد. همین ویژگی به Sinking City منتقل شده است با این تفاوت که روی نقشه نشانه‌ای برای هدف بعدی وجود ندارد و بازیکن، خودش باید همه چیز را انجام دهد. در واقع سازندگان خواسته‌اند تا با حذف سیستم مامورت یاب، تمام وظایف را روی دوش گیمر قرار دهند تا بر واقع گرایی بیفزایند. این مکانیزم شاید منجر به فرسایشی شدن محصول نهایی منجر شود که در این صورت، مخاطب پس از مدتی، بازی را رها خواهد کرد.


مبارزات بخشی از زمان بازی را به خود اختصاص می‌دهد هرچند که نمایش‌های ارائه شده، نشان می‌دهد که این قسمت صرفا برای پر کردن گیم پلی گنجانده شده است. قهرمان داستان، با هفت تیر و همچنین سلاح‌های نه چندان قوی از خودش دفاع می‌کند اما بخش تیراندازی به هیچ عنوان جذابیتی ندارد. صدای سلاح‌ها آنچنان دقیق بازسازی نشده‌اند و از طرفی، مخاطب هم برخورد گلوله‌ها را به دشمن حس نمی‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا Sinking City روی لبه تیغ راه برود.

ادای دین به آقای وحشت

همانطور که گفتیم ساخته جدید Frogwares می‌خواهد با پیاده سازی فرمول رمان‌های لاوکرفت، بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد. از اینرو بخش سوم گیم پلی به روبرو شدن شخصیت اصلی با کابوس‌های شهر اوکمونت می‌پردازد؛ جایی که گذشته تاریک و ناشناخته باعث عذاب مردم شده است. در این قسمت، از ترس‌های لحظه‌ای خبری نیست و فضای دلهره آور محلی برای ترساندن گیمرها به حساب می‌آید. طبق گفته سازندگان، عنصر اصلی که سبب وحشت مخاطب خواهد بود، همان آب است اما هنوز توضیحی مبنی بر چگونگی کارکرد آن اراِه نداده‌اند.

برخی از کاربران از اینکه چنین استودیویی اقدام به ساخت یک بازی با تم وحشت کرده، نگران هستند. باید به این نکته توجه داشت که همین تیم در گذشته روی نسخه جدید Call of Cthulhu کار کرده است و اگرچه در میانه مسیر از پروژه کنار رفته‌، اما تجربیات گرانبهایی را از آنجا به دست آورده است. با این حال سازندگان تاثیرغیرقابل انکاری از لاوکرفت گرفته‌اند به شکلی که دست پخت جدید خود را ادای دین به این نویسنده بزرگ دانسته‌اند.

در حال حاضر تنها بخشی که یک مقدار نگران کننده به نظر می‌رسد، گرافیک و افکت‌های بصری است که چنگی به دل نمی‌زند. مدل راه رفتن و انیمیشن‌ها تعریفی ندارند و تا زمان عرضه باید اشکال‌های این‌چنین را حذف کرد؛ البته ایرادها تا وضعیت افکت آب هم ادامه دارد و باران چندان باورپذیر طراحی نشده است.

در مورد Sinking City بعدها بیشتر خواهیم شنید؛ اثری که پتانسیل زیادی را در خود دارد اما به نظر می‌رسد که سازندگان هنوز نتوانسته‌اند به مشکلات حاضر غلبه کنند. این عنوان در تاریخ 1 فروردین سال آینده برای پلتفرم‌های PC، PS4 و X1 منتشر خواهد شد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکس خوانده نمی شود

از چهار گوشه جهان

بازی‌هایی که آینده را پیش بینی کردند

نوستراداموس‌های صنعت بازی

منتشر شده

همه‌ی بازی‌ها، حتی کوچک‌ترین‌شان هم نیاز به نویسنده‌ای‌ خوب دارند. یک داستان درگیرکننده از ناکجا ظاهر نمی‌شود و نویسنده‌های مدیوم محبوب‌ ما تنها داستان‌پرداز نیستند. کوتاکو با تعدادی از نویسنده‌های دنیای بازی مصاحبه کرده بود و همه‌ی آن‌ها این نکته را تایید کردند: بازی‌های ویدیویی حاصل یک همکاری بزرگ هستند و نویسندگان هم باید بخشی از تیم طراحی باشند. این یعنی، نویسندگان گیم باید آنقدر ایده‌های جالبی داشته باشند که گیمرها رغبت کنند مراحل تمرینی بازی را پشت سر بگذارند و تا انتها همراه بازی باشند. بسیاری از بازی‌ها در آینده‌ی نزدیک می‌گذرند و آینده‌ای که خیلی از بازی‌های قدیمی در نظر داشتند، شاید حالا در حال اتفاق افتادن باشد. با این حال این اتفاقات، تصادفی‌اند و به همان اندازه که تصادفی‌اند، ترسناک به‌نظر می‌رسند. می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به برخی از عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های دنیای گیم در مورد آینده. این پیش‌بینی‌ها، قدرت جادویی داستان‌هایی که نویسندگان گیم نوشته‌اند را نمایان می‌کند. 

Deus Ex: Human Revolution 

پیش‌بینی نخست‌ وزیری بی‌تجربه

Deus Ex: Human Revolution وظیفه‌ی دشواری برای خود تراشید: پیش‌بینی‌کردن آینده‌ای نزدیک برای یک داستان علمی تخیلی. وقتی چنین داستانی را می‌نویسید، دیگر نیازی نیست که همه‌ی موضوعات را بیش‌از حد بسط دهید و۲۰ سال آینده را خیلی عجیب و غریب وصف کنید. اما در ۲۰ سال آینده همه چیز هم شبیه الان نیست. پس نکته‌ی جالب این آینده چه خواهد بود؟ یکی از ادعاهای عجیب بازی این بود که شخصی ناشناس و کمابیش جوان نخست وزیر کانادا خواهد شد. مرد جوانی به نام آقای ترودو که در حقیقت اشاره داشت به «جاستین ترودو» نخست وزیر فعلی کانادا ! همان سالی که Human Revolution منتشر شد، نشنال پست درباره‌ی حزب لیبرال کانادا نوشت: این حزب در رای‌گیری‌های ملی شکست خورده و زمانه‌ی سختی پیش رو خواهیم داشت. ترودو تا سال ۲۰۱۳ حتی نتوانست مقام رهبری حزبش را به دست بیاورد. به همین دلیل، وقتی بازیکنان در Deus Ex اطلاعات جالبی در این زمینه پیدا کردند، با مساله‌ای عجیبب روبرو شدند. گویا سازندگان بازی در استدیو Eidos نیم‌نگاهی هم به آینده داشته‌اند. از آنجایی که نخست وزیر کانادا در این بازی پیش بینی شد، پس باید منتظر باشیم تا اتفاقات بزرگ‌تری به وقوع بپیوندد: این بازی پیش‌بینی کرده بود که کانادا در ۲۰ سال آینده صاحب اقتصادِ آمریکا خواهد شد.

Tom Clancy’s Ghost Recon 

حمله‌ی روسیه به کشور همسایه‌اش

بازی‌هایی که بر اساس نزاع‌های نظامی ساخته می‌شوند در نهایت به حقیقت می‌پیوندند چرا که کشورهایی که درگیر تنش‌های سیاسی‌اند همیشه مشخصند. اما گاهی اوقات این پیش‌بینی‌های دنیای بازی جوری به حقیقت تبدیل می‌شود که انگشت به دهان می‌مانید. این‌که نویسنده در آن زمان با خودش چه فکری می‌کرده و چطور به این نتیجه رسیده.Ghost Recon در سال ۲۰۰۱ یک نزاع سیاسی را پیش‌بینی کرد که فقط چندماه بعد به حقیقت پیوست. در اولین مرحله این بازی، در حالی که شما کنترل نیروهای ویژه‌ی آمریکا را برعهده دارید، روسیه به گرجستان حمله می‌کند. هفت سال بعد، روسیه به گرجستان حمله کرد و به گزارش وال استریت ژورنال، این اولین حمله نظامی روسیه به کشوری در همسایگی خودش بود. البته بعد از حمله به افعانستان در سال ۱۹۷۹.چنان که در این بازی مشاهده کردیم، نیروهای روس کاملا بر نیروهای گرجی مسلط شدند: گزارش وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که ۲۰۰ هواپیمای روس به گرجستان حمله کردند و این در حالی بود که گرجستان تنها چند ده هواپیما در نیروی هوایی خود داشت. تنها تفاوت اینجا بود که ابرسربازهایی که هیچ‌وقت نمی‌مردند در این جنگ به خدمت گرفته نشدند. 

Metal Gear 2: Solid Snake 

منبعی که جایگزین نفت (خواهد) شد

بازی‌های متال‌ گیر، سوراخ‌های بزرگی در پلات داستانی‌شان دارند اما گاهی پیش آمده که این بازی‌ها چیزهای جالبی درباره دنیای واقعی را پیش بینی کرده‌اند. مثالش هم ایده‌ی محوری بازی Metal Gear 2: Solid Snake است. Metal Gear 2 در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. داستان بازی درباره آینده‌ای است که بحران نفت اقتصاد جهان را فروپاشیده و دولت‌ها برای تامین سوخت خود، به جلبک‌ به عنوان منبع جایگزین رو آورده‌اند. با اینکه جلبک هنوز هم نتوانسته جایگزین نفت شود اما این سناریو دیگر شبیه یک رویا برای دانشمندان نیست. در سال ۲۰۱۲ SF Gate نوشت که در نقاطی توانسته‌اند از جلبک برای سوختِ جایگزین اتومبیل‌ها استفاده کنند. می‌بینید که Solid snake هنوز هم درباره آینده پیش‌بینی‌هایی دارد. 

Metal Gear Rising: Revengeance 

شعار انتخاباتی ترامپ

باز هم متال گیر! این بار نگاهی بیندازیم به پیش‌بینی Metal Gear Rising: Revengeance ، بازی‌ای با یک دشمن (ویلین) درجه یک. سناتور استیون آرمسترانگ، دیوانه‌ای است تشنه‌ی قدرت که می‌تواند زندگی مردم آمریکا را نابود کند. او برنامه قتل رییس جمهور را می ریزد و همیشه درباره بازگرداندن قدرت به دولت آمریکا حرف می‌زند. او در جایی از بازی اشاره می‌کند که می‌خواهد «دوباره آمریکا را به کشوری بزرگ تبدیل کند». Rising در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، بسیار پیش از پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات آمریکا. برنامه اصلی ترامپ برای اوج گیری قدرت آمریکا هم در شعار انتخاباتی او نمایان است: «دوباره آمریکا را به کشوری بزرگ تبدیل کنیم». این شعار در کنار «دیوار بکش» از شعارهای تاثیرگذار او در دوره‌ی انتخابات بود. فقط خدا می‌داند که آیا ترامپ پر از نانوماشین‌هایی است که او را نسبت به هر ضربه‌ی فیزیکی‌ای ایمن نگه می‌دارد یا نه. امیدواریم اینطور نباشد.

Homefront 

مرگ دیکتاتور کره‌ی شمالی

این مورد دیگر واقعا عجیب است. Homefront مرگ رهبر کره شمالی، کیم جونگ-ایل را پیش‌بینی کرد و همچنین گفت که این کشور پس از مرگ رهبرش به یک سری حملات نظامی دست خواهد زد که منجر به حمله به ایالات متحده خواهد شد. در بازی Homefront کیم جونگ-ایل در سال ۲۰۱۲ می‌میرد.در دنیای واقعی، کیم جونگ-ایل در دسامبر ۲۰۱۱ مرد. تنها چند هفته بعدتر. در بازی مشخص شد که مقام رهبری کره شمالی به سومین پسر کیم جونگ-ایل یعنی کیم جونگ-اون خواهد رسید و در واقعیت هم همین اتفاق افتاد. البته این قضایای حمله به آمریکا و عناد کره شمالی،‌ همین چند ماه گذشته با دیدار ترامپ و کیم جونگ-اون به پایان رسید و دیگر خبری از جنگ نیست. 

Madden 15

نتیجه مسابقه سوپر باوْل XLIX 

EA هر سال شبیه‌سازی مسابقه‌ مهم سوپر باول (مسابقه فینال فوتبال آمریکایی) را منتشر می‌کند و آمریکایی‌ها منتظرند تا ببینید پیش‌بینی‌های این بازی درست از آب در می آید یا نه. تقریبا هم همیشه دقیق پیش‌بینی کرده است: در سال ۲۰۱۸، مجله فوربس نوشته که این پیش‌بینی‌ها، ‌از ۱۴ دفعه، ۱۰ مورد را درست حدس زده‌اند. پیش‌بینی برنده مسابقه سوپر باول، گهگاهی اتفاق می‌افتد اما پیش‌بینی دقیق همه‌چیز در مورد یک مسابقه سوپر باول، به شکلی که Madden سوپر باول XLIX را انجام داد، فوق‌العاده کمیاب است. یاهو گزارشی از پیش‌بینی‌های این مسابقه توسط Madden  ارائه داده است: بازی‌ای که بین تیم پتریوتس و سیاتل سی‌هاوکس برگزار شد. شبیه‌سازی بدین شکل بود: چه تیمی اولین امتیاز را می‌گیرد (پتریوتس)، چه کسی بازیکن میدان خواهد شد (تام بردی)، و تعداد دقیق امتیازات (۲۴-۲۸). این پیش‌بینی حتی تا جایی پیش رفت که نشان داد تیم پتریوتس در آخرین دقایق امتیاز قهرمانی را می‌گیرند و این امتیاز از پاسِ بردی به جولین ادلمن به آن‌ها خواهد رسید. تنها چیزی که در این مسابقه درست پیش‌بینی نشد، متراژ دویدن بردی بود.

Metal Gear Solid 2

دوران اخبار کذب

ماجرا از این قرار است: گروهی از افراد صاحب قدرت، اطلاعات شخصی بسیار زیادی را از همه‌ی آدم‌های کره‌ زمین در اختیار دارند. آنها از این اطلاعات برای کنکاش در زندگی خصوصی افراد و موارد سیاسی‌شان استفاده می‌کنند. بخش زیادی از کار آن‌ها اشاعه‌ اخبار کاذب و مسخره کردن افراد است و جوری این کارها را انجام می دهند تا اذهان عمومی را از کارهای خودشان و آنچه در واقع اتفاق می افتد دور نگه دارند. اگر فکر می‌کنید این حوادث بسیار شبیه به آن چیزهایی است که هنگام انتخاب سال ۲۰۱۶ و رسوایی فیسبوک و سازمان تحلیل کمبریج اتفاق افتاد، درست فکر می‌کنید. با این اوصاف اگر یاد طرح داستانی Metal Gear Solid 2 افتادید هم بیراه فکر نمی‌کنید. سایت Games Radar حوداث واقعی‌ای را که با داستان این بازی شباهت داشته در کنار هم قرار داده و نتیجه بسیار قابل توجه است: این بازی جهانی را پیش‌بینی می‌کند که اطلاعات دیجیتالیِ افراد، راه را برای نشر ضد-اطلاعات و منحرف کردن اذهان استفاده می‌شود. MGS 2 در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و برخی از هشدارهایی که در مورد جهت‌گیری جهان در آن زمان به ما داد، اکنون به وقوع پیوسته... پیش‌بینی‌هایی که از فرط دقت ترسناک به‌نظر می‌رسند. زمانه‌ی فیک نیوز واقعا زمانه‌ی عجیبی است.

سری بازی‌های The Football Manager 

ستارگان آینده‌ی فوتبال

یکی از مثال‌های محبوبیت عجیب و غریب بازی‌های فوتبالی،‌ مجموعه Football Manager سگاست. شاید به نظر خیلی‌ها این بازی‌ها چندان هیجان‌انگیز به نظر نیایند. با این حال، دیتابیس بازیکنان حقیقی فوتبال در این مجموعه بسیار بزرگ و دقیق است تا جایی که بعضی از تیم‌های حرفه‌ای، مختصصان این بازی را برای مربیگری تیم‌شان انتخاب کرده‌اند. بعضی از کاربران این بازی می‌خواستند بدانند پیش‌بینی‌های این بازی برای ستاره‌های آینده‌ی فوتبال چقدر دقیق است و نتیجه بسیار جالب از کار در آمد. از همین رو، بعضی از طرفداران بازی به Football Manager 2007 رجوع کردند و یک بار دیگر آن را از اول تا آخر زیر و رو کردند، با این هدف که کدام یک از بازیکنان درون بازی، پتانسیل تبدیل شدن به یک ستاره‌ی فوتبال را دارد. بعضی از اسم‌هایی که در نتیجه‌ی این تحقیق جالب منتشر شد را ببینید: لوکا مُدریچ (کسی که کرواسی را یک تنه به فینال جام جهانی ۲۰۱۸ رساند)، سرخیو آگوئرو، جرارد پیکه و سرجیو راموس تنها چند نفر از ستاره‌های حال حاضر فوتبال جهان هستند که پیش از ستاره‌شدن، Football Manager ظهور آن‌ها را پیش‌بینی کرده بود. 

Elite: Dangerous 

کشفِ باورنکردنی یک سامانه خورشیدی

شاید این پیش‌بینی یکی از جالب‌ترین پیش‌بینی‌های دنیای گیم باشد. Elite: Dangerous بازی‌ای است که با روند خاصی، جهان‌های مختلف خلق می‌کند: سازندگان این بازی یک سری قانون ایجاد کردند که بازی بر اساس آن‌ها کهکشانش را شکل می‌دهد و در حالی که کاربران این فضاها را کشف می‌کنند، بازی، سامانه‌های خورشیدی را بر اساس قوانین اولیه‌ی سازندگانش می‌سازد.وقتی ناسا، کشف منظومه‌ی Trappist-1 را اعلام کرد، تیم سازنده Elite متوجه این پیش‌بینی غریبشان شدند. الگوریتمی که آن‌ها خلق کرده بودند، با دقتی باورنکردنی چنان منظومه‌ای را درون بازی ساخته بود و جالب‌تر اینکه تقریبا در همان فاصله‌ای از زمین قرار داشت که درون بازی پیش‌بینی شده بود.  این الگورتیم، منظومه‌ای حاوی هفت سیاره‌ شبیه به زمین ساخته بود که ۴۰ سال نوری از زمین فاصله داشتند، درست مثل Trappist-1. این قضیه در واقع پیش‌بینی محسوب نمی‌شود، اما نشان می‌دهد که این الگوریتم‌ها به چه دردی می‌خورند. شاید دور نباشد آن روزی که بازی‌هایی مثل Elite: Dangerous تبدیل به راهی شوند برای کشف مکان‌هایی کشف‌نشدنی.

ادامه مطلب

تریلر

تیزر تریلر Scorn

منتشر شده

ادامه مطلب

خبر یک

شرکت Nordisk Film مالک استودیو Avalanche شد

استودیوی سوئدی با مبلغ 103 میلیون دلار به فروش رفت

منتشر شده

شرکت Nordisk Film با پرداخت 103 میلیون دلار ، استودیو Avalanche سازنده Just Cause و Rage 2 را خرید.

????کمپانی Nordisk Film قدیمی‌ترین شرکت فعال در بین شرکت‌های سینمایی جهان است که 111 سال از تاسیس آن می‌گذرد.

????خرید Avalanche گران‌ترین خرید تاریخ این کمپانی باسابقه است.

????استودیو Avalanche همچنان ماهیتی مستقل دارد و Nordisk قصد ندارد استراتژی فعلی این استودیو را تغییر دهد.

ادامه مطلب
تبلیغات


آپارات